De, dem, dom

Det verkar som om många har lärt sig att man inte ska använda dom i skriftspråk (och inte i tal heller, om man ska va riktigt fin). I de allra flesta fall kan dom ersättas med de. Nu tycker jag mig istället se en överkonsumtion av dem! Rätta mig om jag har fel! Var kommer detta ifrån? Dialekt? Ny och fräsch slang som inte nått mina öron?

Det här läste jag på en blogg: "Så glad att dem har kul." Aj, det skär i mina öron (ögon?)!

Dem ska väl inte användas mer än efter prepositioner, om dem, från dem, till dem, bakom dem osv.? De verkar användas sparsamt i Sverige. Och då man inte får använda dom så används tydligen dem istället.

image79




Kommentarer
Postat av: Mia

Det här har jag också funderat över... Är själv osäker på reglerna kring användningen av de och dem, har dock förstått att "de" oftast är mest korrekt att använda. Tack för tipset om prepositionsregeln, alltid skönt att ha en regel att gå efter. Tror att överanvändningen av "dem" helt enkelt beror på talspråket. Som du sa så säger vi ofta "dom" när vi pratar och "dem" känns nog för den osäkre mest logiskt att skriva, även om det är fel.

2007-08-10 @ 12:22:22
URL: http://miamoj.blogg.se
Postat av: Kajsa

Ja, precis så har jag också funderat att det måste vara! DE låter kanske konstigt, så tar man hellre DEM.. Jag själv tycker nästan att jag överkonsumerar DE istället i talspråk.. Men jag undrar om det inte är fler fall än vid prepositioner då man borde använda dem, hmm...

2007-08-10 @ 13:52:29
Postat av: Mia

Att du använder "de" i talspråk, har inte det att göra med finlandssvenskan? Så tänker jag i alla fall... Men vad vet jag, du och C är ju i stort sett de enda med finlandssvenska som jag känner :)
Måste undersöka det här med reglerna för de-dem...

2007-08-10 @ 13:57:29
Postat av: Mia

Titta vad jag hittade http://www.nisus.se/archive/930920.html

2007-08-10 @ 14:02:35
Postat av: Kajsa

Joo det är helt säkert finlandssvenskan, jag tänkte skriva det, men jag vet inte om det bara gäller för mig (och kanske C)... :)

2007-08-11 @ 08:25:33
Postat av: Kajsa

Oh, tack för länken, intressant!! Dem används alltså både efter prepositioner och då det står som objekt... "Jag matar dem"...

2007-08-11 @ 08:30:37
Postat av: Haydee

Här i Stockholm säger alla "dom", men i skrift ska man ju egentligen använda "de" och "dem". Men eftersom "de" och "dem" inte används i tal så tror jag att det helt enkelt finns många som inte vet hur de ska användas. "De" är subjektform och "dem" objektform, men sedan är det ju inte alla som vet skillnaden mellan en subjekt och en objekt... :)

Postat av: Akad

Dom är talspråksform och ska undvikas i formell skrift. Istället ska skriftspråksformen de/dem användas.

De: är subjektformen, dvs. används i som subjekt i i satsen. Jämför engelskan "they"

Dem: är objektsform, dvs. används som objekt i satsen. Jämför engelskans "them"

2007-10-23 @ 19:01:37
URL: http://akadjaber.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0