Vuxen-Disney

Ingen som läser dagstidningar och har tv-kanalen har väl undgått att den i USA hyllade serien Ugly Betty har börjat. Det har inte jag iallafall! Jag har suttit bänkad i soffan vid bägge avsnitt som sänts. Serien handlar om latinamerikanska Betty som bor i en NY förort och precis fått sitt drömjobb som assistent på en flashig modetidning. Betty med sin enorma tandställning, poncho och kramdjur på skrivbordet passar inte alls in i den glamorösa miljön och får många onda blickar. Men Betty vet vad hon vill och står på sig.

Det är något med den här serien som får mig att tänka på tecknade serier, eller möjligtvis de äldsta Batman-serieavsnitten. De grälla färgerna, sättet att klippa ihop scenerna och hur scenerna utformats kunde klistra en 9-åring vid rutan. I slutet av första avsnittet fick man t.o.m. se en kvinna bakifrån som satt och följde med skeendena och väste något ont - precis som i Batman. Musiken är som tagen ur ett Batman-avsnitt. Alla karaktärer har utformats med största noggrannhet och sticker ut på ett eller annat sätt med färgsprakande kläder, dialekter eller extrema personligheter. De goda spelar mot de onda och man vill ju så gärna att det ska gå bra för seriehjälten Betty och hennes lunchkompanjoner, precis som när man tittade på Luftens hjältar i Disneydags.

Kommentarer
Postat av: Alkku

Jag har faktist inte följt med serien, fastän jag nog såg ett par sekunder av den en dag! Men var det inte i Inspector Gadget som en gubbe visades bakifrån som satt och kikade i en skärm och bara ena armen syntes? Eller vad menar du?? =)

2006-12-04 @ 12:19:53
Postat av: Kajsa

Ja det va no det jag menade, var det i Inspector Gadget!? :) Du har säkert rätt! det var ju ett tag sedan man kolla på serien.. :)

2006-12-21 @ 10:05:29
URL: http://kajsadara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0