Filmhörnan

Jag är kanske världens sämsta filmmänska. Jag äger varken någon dvd-film eller en dvd-spelare. Filmerna jag har hyrt i mitt liv kan räknas på en hand. Filmerna jag ser kommer till 95% från tv3, tv4 eller femman. Kanske är jag bara snål eller lat, för ofta ögnar jag ändå genom veckans/ helgens filmer i tablån och bedömer vad som är sevärt och inte. Och det krävs en hel del av en film för att den ska vara sevärd kan jag tala om.. Filmerna från tv4 som har paus för nyheterna är nästan dömda att misslyckas. Då går jag hellre och lägger mig. Jag får adhd-symtom som myror i kroppen, kan inte sitta still och koncentrationen tryter. Om jag ska se film måste den vara så bra att den limmar mig vid rutan. Skräckfilmer har den tendensen. Jag är i botten en liten skakis och vågar egentligen inte se skräckisar, men jag vet att jag kommer att vilja se filmen till slut och sitta fastnålad tills eftertexten. Så jag kollar.

En skräckis jag kan rekommendera är The Skeleton Key  med bl.a. Kate Hudson. Jag tänker inte gå in närmare på handlingen, men den kräver mycket tankeverksamhet! Jag såg den med en kompis (som f.ö. är en hejare på att se, köpa och hyra filmer) och vi diskuterade filmen igenom - helt störande skulle säkert vissa tycka, men den här filmen kräver det. Jag vill se filmen igen för att förstå alla vändningar.

Häromdagen såg jag Gothika från tv3 med bl.a. Halle Berry. Den baserar sig på en ganska intressant tanke om en psykiater som plötsligt hamnar i sitsen tvärtemot och blir inlagd som patient. Jag gillade upplösningen som gav allt en ganska logisk förklaring egentligen. Men riktigt skrämd blir man inte av den här filmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0