Suomi korvi

Knackkorvarna* smakar inte alls lika bra här i Sverige! Speciellt inte Dennis-korven. Den smakar mjöl och papper. Tacka vet jag finsk korv. Tacka vet jag länkkorven* och Wilhelm-korven. Jag kan få sug efter kall länkkorv och O´boy ibland (men det är jag).

Vi äter faktist en hel del korv i Finland, mycket mer än i Sverige tror jag. Men det kan ju bero på att vi har en så underbart god senap också, Åbo-senapen.

Varmkorven och hela vetenskapen runt den (bostongurka, rostad lök, grillad/kokt korv, räksallad...) kan man ju däremot helt tillskriva Sverige. Eller hotdog, som vi i Finland så internationellt kallar det. Säger du att du vill ha en varmkorv eller korv med bröd i Finland, rynkas det nog på ögonbryn här och var. Fast det behöver man ju inte oro sig över egentligen, för det finns nämligen inga korvförsäljare i Finland, inga varmkorvar att fråga efter. Inte i Österbotten iallafall. Inga renodlade korvstånd. Någon grill kan på sin höjd sälja dig en hotdog. Ibland undrar jag varför ingen snappar upp idén och smäller upp ett korvstånd på Vasa Torg t.ex. Det skulle gå åt som korv i solsken! (eller hur nu det var)


*Knackkorv = grillkorv, varm korv
*Länkkorv = tjock korvkringla som man själv skär sig en lagom bit av, paketeras i påse (Atria delikatesslänk). Se bilden nedan.

Fotnot: Korv heter makkara på finska, inte korvi. Fast korvi låter ju finskare.


korvin
Finska nationalrätten tillreds på traditionellt sätt

Kommentarer
Postat av: Haydee

Man börjar längta efter midsommar efter att ha läst inlägget ovan.. midsommar i Finland. :)

Postat av: Kajsa

Ja visst gör man? :) Tack för dina kommentarer!!

2006-05-13 @ 18:03:59
URL: http://kajsadara.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0