Patti Hansén

Jag har lyssnat på p3 lite nu och då på sistone och hörde finlandssvenska Pati Hansén som programledare! Han har bl.a. jobbat på finlandssvenska radiokanalen radio X3M.. Tydligen kör han Morgonpasset i p3 vissa dagar nu (fredag-söndag). Jättekul!! Ännu "roligare" var att han numera heter Patti istället för Pati (som man uttalar i Finland, med kort t..).. t.o.m. han själv uttalade sitt namn som Patti - haha!! På p3`s hemsida presenteras han också som Patti Hansén. Det kan faktist va ganska svårt ibland att INTE påverkas av dialekten runt omkring en... Det är kul att se hur man ändrar ord och uttal så att de passar andra språk och dialekter bättre, så att orden "sitter bättre i munnen".. Smeknamnet Danne blir ofta Dani i Finland (fast det är kanske mer på finaskt håll) och hela namnet Daniel blir Taneli. Jaja.. hursomhelst är det så kul att lyssna på finlandssvenska i p3 så jag förlåter Pati.. han får kalla sig Patti om han vill.

Jag skulle gissa att Pati kommer från mellersta Österbotten, från någon av kommunerna utanför Vasa, utifrån dialketen.. Lyssna och lär!

Seriestart: Användbara finlandssvenska uttryck

"Vitsi va säkä!" = "vilken tur!"
"Säkä.." = "vilken tur du har!" (lite avundsjuka skymtar..)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Från Vasa, för det vet jaaag!

2006-09-01 @ 14:33:40
Postat av: Magnus

Han är från Vasa. Närmare bestämt Sundom. En pittorsk by 6 km utanför centrum. För att vara ännu mer exakt så kommer han från Eriksdal som är alldeles intill "Nedegårds".

För det vet jag till 101%

2006-12-11 @ 18:00:21
Postat av: Kajsa

Nåjo då var inte min gissning så himla fel iaf! (ja veeet no var sundom är... :))

2007-01-03 @ 11:34:59
URL: http://kajsadara.blogg.se
Postat av: Danne

Heter han inte Patrik igentligen

2007-05-28 @ 23:15:27
Postat av: Kajsa

Magnus: Hmmm.... Magnus Hansén?
Danne: Ja, det vore ju logiskt iaf.

2007-05-29 @ 11:07:46
URL: http://kajsadara.blogg.se
Postat av: pekka

Jo jag har hört att han kommer i från kaarleby en bit i från vaasa, om det stämmer vet jag inte. jag kommer i från ylihärmä Österbotten finland.

2008-01-26 @ 01:48:14
Postat av: Ante

Det är obegrippligt att P3 väljer att sända ett så uselt program på morgonen. Patti Hansén låter som Mumin på crack. De helt meningslösa kakpoängen och de två dryga trubadurerna som får alla låtar att låta likadant. Det är dax för P3 att byta ut redaktionen på fred - söndag. Ett av de få program som är bra på P3 är POP NON STOP. Tack för ordet

2008-02-29 @ 12:50:09
Postat av: Kajsa

Pekka: Nej, jag tror inte att han är från Karleby... men man vet ju aldrig..
Ante: Varsågod. Det är länge sen jag hört Patis mumin på crack-röst nu...

2008-03-03 @ 21:15:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0