Finlandssvenska u-n

Vad är det med dessa u-n? Vad är det för fel på mina u-n och svenskarnas u-n?? Jag förstår inte! Finlandssvenskar från södra Finland anser att Österbottningarnas u-n och svenskarnas u-n är felaktiga/ låter konstiga... Jag tycker tvärtom - u-na i södra Finland låter bara finska (de låter mer öppna, alltså mer som ett o), inte ett dugg finlandssvenska.. I södra och mellersta Österbotten kan man väl säga att de är sådär mellanslutna och åker man upp till norra Österbotten uttalas u-na ännu mer slutna, dvs. lutar mer mot uttalet av ett y. Om nån såg tjejen från Åbo i Svenska Dialektmysterier förra veckan; jag har upplevt den attityden till u-na i Sverige och Österbotten hos en del andra från södra Finland också.. att det är fel sätt att uttala och låter lite fjantigt enligt dem.. hm..

Kommentarer
Postat av: Haydee

Intressant! Själv är jag finskspråkig men har lärt mig svenskan både i skolan i Finland och sedan under mina 5 år här i Sverige. Sj-ljudet har jag lyckats lära mig ganska bra, men det där med 'u' är helt omöjligt!! Antingen så blir det ett finskt u, eller så blir det ett finskt y.. Frustrerande!! =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0