Lan´s Kitchen

På litet och trångt utrymme sitter man där mitt i Saluhallen i Vasa. De oskyddade lysrören sprider ett skarpt ljust sken på de vita, kala väggarna (sånär som på en vietnamesisk almancka för år 2005 och ett par grälla tavlor). Plaststolarna väsnas när de dras ut och in från borden och sittdynorna ser lite slarviga ut. Inga hängare för jackor och dylikt, varvid det känns ännu mer trångt. Det ekar rätt bra mot hallens höga tak. I det lilla utrymmet bakom disken står en vietnamesisk dam och pysslar, det puttrar och steker. Vad restaurangen heter kan man inte riktigt utsäga; på servetterna står det, om jag inte minns fel, Saigon City och på skylten ovanför disken Lan´s Kitchen. Jag har bestämt mig för Lan´s Kitchen iallafall. Alternativt "vietnames-restaurangen i Saluhallen". Maten är helt suveränt god. Och billig. Det dyraste du kan välja kostar 6 euro. Vilket är lika mycket som de förmånligaste mainstream-pizzorna. Och vem vill äta en mainstream-pizza när man kan få en total vietanam-upplevelse för både smaklökar och sinne. Vårrullarna smakar nyfriterade och woken är gjord på råvaror, inga frysta Findus-förpackningar här inte. Maten serveras på udda, brun-vit-mönstrade tallrikar. Portionerna är stora, vilket gör att man för 3 euro kan fylla en normalstor mage. Det känns så enkelt, äkta och nära Vietnam, fast jag aldrig ens varit i Vietnam eller vet något om hur det är där. Jag hoppas businessen kan rulla vidare, trots kanske litet kundunderlag och höga hyror i Saluhallen i Vasa. Lan har iallafall fått sig EN trogen kund.

Kommentarer
Postat av: Justin

Tjena Kajsa!

Väldigt underhållande att läsa bloggen! Du har ju litterär talang! Wow. Du kanske ska satsa på att bli en i skaran av välrenommerade finlandssvenska författare - Monika Fagerholm, Kjell Westö, Edith Södergran, Hagar Olsson und so weiter......

2006-01-28 @ 19:27:45
Postat av: Kajsa

Tack, tack Justin... Kanske jag kan kombinera en författar- och logopedkarriär?! :)

2006-01-29 @ 12:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0