Finlandssvensk i Sverige

Jag visste att jag skulle komma att ta upp detta förr eller senare...

Som finlandssvensk i Sverige får man ju lov att adaptera till rätt mycket - om man så önskar förstås. Det räcker inte bara med att lära sig förstå svenskarna själva. Mellanmjölken kan t.ex. upplevas som en främmande kropp i kyldisken och likaså ens egna ord ens egen mun faktist. Iallafall när blickarna och svaren dröjer efter att du yttrat något eller det börjar rycka i någons mungipa när ett litet fniss vill fram. Ett ord som kan framkalla sådant är t.ex. passligt. INGET verkar vara passligt i Sverige. Snarare lagom eller passande. En incident jag var med om som VERKLIGEN framkallade fniss var detta med batteri-värmeelement. I Finland kan man kalla element som sitter på väggar inomhus för batteri. Så när mitt batteri krånglade ringde jag såklart till fastighetsvärden och sa som det var att det porlar i batteriet och att jag ville att nån skulle komma och släppa ut luft ur det. Personen i andra änden förklarade med skratt i tonen att hon förstod vad jag menade och att det skulle åtgärdas. Jag hade själv ganska roligt åt det oxå när jag kom underfund med vad jag egentligen bett fastighetsvärden om...

Ett svenskt ord som jag måste erkänna att jag gillar är detta med att fika. Det existerar inte alls i svenskfinland. Där talar man hellre om kaffepaus, rast/ paus eller ta en kaffe/ gå på kaffe. Fika inkluderar ju så mycket mer än bara kaffe. Du kan t.ex. äta mandarinen/ smörgåsen du har i väskan eller dricka te. Fika kan innebära rasten i skolan eller en träff på stan med en kompis. Visserligen kan du använda något av de finlandssvenska uttrycken, men det måste ju kännas fel att säga att man ska gå på kaffe om man inte ens dricker kaffe. Sedan när du väl är på cafét och ska fika eller gå på kaffe (fast du inte dricker kaffe), beställ då inte en cokis! Jag har inte tagit upp detta finlandssvenska slang-uttryck för coca-cola med någon svensk, så jag vet inte hur det uppfattas. Det säkraste svenska uttrycket du kan använda när du känner för en cokis är ju cola. Säg hellre cola än coca-cola. Lite omvänd situation blir det genast när man som finlandssvensk ska be om en fralla. Då är det vi finlandssvenskar som står och fnissar lite för oss själva och känner hur dåligt ordet passar i våra munnar.

Sedan detta med nog. Säger man "nog kommer jag" i svensk-Finland betyder det att man kommer. Efter vad jag har förstått betyder "nog kommer jag" i Sverige att man är lite osäker och KANSKE kommer. Jag tror inte jag har greppat detta med nog ännu, jag kan återkomma om jag får nån större klarhet i det.

En annan kanske lite uttjatad grej är användandet av villa och sommarstuga. Jag ska ta upp det för säkerhets skull om någon mot förmodan missat det. När vi i svenskfinland far till villan, far vi till vår sommarstuga. När svensken åker till villan, åker han till sin permanenta bostad. Svenskens sommarstuga är finlandssvenskens villa. Notera även att man i Sverige oftast åker, medan man i Finland far. Fast jag tror att man i Norrland far ganska mycket också. Frågar sedan en svensk dig vad klockan är, svara då att den är tjugo i fem och inte tjugo före fem, så löper kanske samtalet lite lättare. Jag måste även passa på att slå slag för finlandssvenska uttryck som roskis, som betyder skräpkorg ("släng rosken i roskisen") och krapula som är lika med bakfylla.

Ett sista råd till alla finlandssvenskar: När någon gjort något knasigt eller betett sig illa; bit dig i tungan innan du hinner utbrista: "Voi, voi" eller "Oj hu hu!". Uttrycken har liksom inte samma betydelse på denna sida om Kvarken, om ens någon betydelse alls.



Kommentarer
Postat av: jenna

Det där med batteri och element känner jag igen...
TilliZ fick ett rejält skrattanfall då vi över telefon [det här var under den tiden då vi ännu inte träffats IRL utan pratade via telefon]diskuterade att det var iskallt i mitt rum men att jag försökte värma mig genom att "sätta fötterna på batteriet." ;) Han kunde inte förstå hur fan jag skulle kunna bli varmare genom att hålla fötterna på ett batteri... :D

2006-01-15 @ 21:38:43
URL: http://ladyjenna.blogg.se
Postat av: Emelia

Nog far vi i norrland..

Bra skrivet, intressant läsning!

2006-01-16 @ 17:12:34
URL: http://emeliacarlsson.blogg.se
Postat av: Haydee

_Nog_ har man stött på liknande problem.. :) Jag börjar fortfarande prata om batteri men kommer som tur är ganska snart på att byta till element i stället. Keep up the good work!

Postat av: ellennellieh

bra skrivet :D
När jag är klar med gymnasiet så hade jag tänkt studera vidare i sverige.. haha nu vet jag vad jag ska tänka på ;)
Men att klockan är tjugo _i_ fem kommer jag nog aldrig att säga.. xD jag måste liksom tänka efter vad personen jag talar med menar när den säger så.-. xD


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0