Att vara nörd

Innan jag ens visste vad psykologi var satt jag och spaltade upp vad jag skulle vilja forska om. Det handlade mest om vad som egentligen är orsaken till mänskors beteenden och personligheter och samspelet mellan gener och miljö. Att prestera bra i skolan var en självklarhet, allt gick ju väldigt lätt in och tidvis sög jag verkligen i mig kunskap. Kanske dessa drag kan vara något av definitionen av en nörd.. jag vet egentligen inte hur man ska definiera det, kanske det tyder på att jag själv besitter dragen..? Nuförtiden känns forskaryrket ganska avlägset, men det är ändå skönt ibland att få kalla sig nörd. T.ex. när man int orkar piffa till sig för att gå till skolan eller tycker det är eggande med nya, svåra ord. Eller gillar att leka språkpolis. Är man en nörd är man berättigad till att få göra detta och ha dessa intressen.

Dagens citat är av Birgit Nilsson när någon frågade om de kunde få föra ner en slang i hennes näsa och titta på hennes stämband (enligt en föreläsare iallafall).

(att uttalas med Birgit Nilssons kombinerade tal- och sångröst alt. som tjuren Ferdinands mamma)

"Hörru du.. jag vet nog var du har haft den där slangen"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0